Az Opel trtnete!
opel.hu 2005.11.17. 20:15
Opel hagyomny s tradci!
Ltezik olyan energia, amellyel akadlyt nem ismerve elrhetõ a kitûztt cl? Igen! A rsselsheimi Opel-dinasztia ismerte a titkot. A XIX. szzad elejn, a kzmûvesipar virgzsa kzepette mr az elsõ nemzedknl felfedezhetõ a mûszaki zsenialits. Adamot, Georgot s az ifjabb Philipp Wilhelmet olyannyira megbabonzta a varrgp csodja, hogy egy istllbl talaktott mûhelyben nll vllalatot alaptottak 1862-ben.A msodik Opel-generci, Adam t fia, Carl, Wilhelm, Heinrich, Friedrich s Ludwig rkltk apjuk tehetsgt s hitt, amit kzel egymilli varrgp meg kt s flmilli bicikli jelzett szerte a vilgon. Az igazi rekord azonban a ngykerekûek tern szletett: 1937-re az Opel lett Eurpa legnagyobb autgyrtja.
A vilg automobilgyrtst kt, egymst kvetõ vtõl, 1885-tõl s 1886-tl Karl Benz s Gottlieb Daimler autinak megalkotstl szmtjk. A XIX. szzad vgi Nmetorszgban rajtuk kvl csupn nhny gyr s magnszemly kezdett el foglalkozni autkkal. Egyeikk Friedrich Lutzmann, aki - Adam Opel apjhoz hasonlan-lakatosmesterknt kezdte plyafutst s 1893-ban kezdett el dolgozni az elsõ autn. A ksrletek elgg biztatak voltak ahhoz, hogy Lutzmann, akit az anhalti udvar hivatalos jrmûptõjnek is kineveztek, 1895-ben sajt kltsgn megalaptsa az Anhaltische Motorwagen Fabrikot.
Lutzmann a “Pfeil” (“Nyl”) nevû modellek egsz trhzt knlta. A 2000 mrka krli indul r Lutzmann-autk komoly rdeklõdst keltettek. Valdi hrnevket a nmetorszgi automobilok elsõ nagy, versenyszerû megmrettetsn, egy jl sikerlt bemutatkozssal alapoztk meg, 1897. szeptember 30-n. A legkivlbb autnak a Lutzmann-modellt tartottk az Opel testvrek is, akik a hivatalos megfigyelõk kztt foglaltak helyet, s azrt jttek Berlinbe, hogy az utazs j mdjt tanulmnyozzk.
Br apjuk, Adam Opel nem rdeklõdtt annyira az autk irnt, mint desanyjuk, az Opel testvrek mgis gy vltk, hogy egyedl az automobil kelthetn letre a pang rsselsheimi zletet. Az ugyanis a bicikligyrts 1897-es sszeomlsa miatt kritikus pontra jutott. Ernst Ludwig, az 1892-tõl Hessen felett uralkod nagyherceg is tmogatta elkpzelseiket. rdekelt volt hercegsge iparostsban, s az Opel csaldot potencilis jelltknt tartotta szmon az autipar megalapozsban.Berlinben a Lutzmann aut j teljestmnye termszetesen az Opel testvreket is lenyûgzte. Mint tapasztalt bicikligyrtk, csodltk mindazokat a lelemnyes s szokatlan mdszereket, amelyekkel Lutzmann kihasznlta a golyscsapgyak elõnyeit.
Kzvetlenl a berlini esemnyek utn az idõsebb Opel testvrek Dessauba utaztak Lutzmann mûhelynek megtekintsre s egy esetleges zleti kapcsolat felvtelre. Egy elõzetes szerzõds formjban hamarosan megegyezsre jutottak, s 1897 vgn Lutzmann sszes szerszmval, alkatrszvel s alkalmazottjval egytt Rsselsheimbe kltztt. Egy kicsi, klnll automobil osztlyt alaktottak ki a ksrletek folytatsra, anlkl, hogy ms Opel zleteket zavartak volna. Carl s Wilhelm Opel azt vrtk Friedrich Lutzmanntl, hogy folyamatosan ellenõrizze az osztlyt, s termszetesen az elsõ Opel-modelleket kifejlessze.
A kvetkezõ vben Lutzmann s emberei tovbbfejlesztettek egy modellformt, nmileg a korbbi elkpzelsekre alapozva. A kis csapat az v vgre elkszlt a Lutzmann-rendszerû Opel-Patent-Motorwagen prototpusval, s 1899 elejn mr piacra is dobtk az elsõ autkat. gy teht 1898 gy vonul be a trtnelembe, mint az elsõ v, amikor a rsselsheimi Opelnl automobilt ptettek, 1899 pedig az az v, amelyben mr rtkestsre is sor kerlt: szm szerint tizenegy autt adtak el. Az elsõ Opelek motorja mindssze 1500 cm3 lehetett, 4 lerõ teljestmnnyel.Az automobilok ptse sorn az Opel testvrek j megoldsok s j technikk bevezetst hatroztk el. Hogy minden esetben tkletes legyen a hengerfurat, hengerfrgpet terveztek s ptettek. j anyagokat hasznltak a dugattygyûrûhz, hogy elkerljk azok tovbbi trst, ami annyi gondot okozott a korbbi motoroknl. A jobb gyûrûkkel s a knnyebb lendkerkkel megksrelhettk a nagyobb sebessg elrst is. 1899-ben Lutzmann s az Opel testvrek kthengeres motort is ptettek, amely mr egy olyan, nagyobb sly autban foglalt helyet, ami hrom-ngy embert is elbrt, vgsebessge pedig mintegy 45 km/h volt. Az Opel testvrek a korabeli autszalonokban is bemutattk gyrtmnyaikat. Egy 1900 elejn, Nrnbergben tartott bemutat alkalmval ngy jrmû llt az Opel-standon, a rsselsheimi mûhely legjobb s legjabb termkeit kpviselve. Amikor azonban vgigstltak a tbbi automobil kztt, az Opel testvreknek r kellett jnnik, hogy a design tern mg mindig elmaradnak a legjabb irnyvonaltl. Kzben az autgyrts felemsztette az Opel varrgp- s bicikligyrtsbl szrmaz jvedelem nagy rszt. gy az utols alkatrszek beptst kvetõen, az anya, Sophie Opel kvnsgnak megfelelõen, 1900-ban bezrtk az automobilosztlyt. Abban az vben sszesen huszonngy autt gyrtottak.
|